De aanleiding voor deze post: mijn zoon wilde graag op school het filmpje van PSY – Gangnam Style laten zien, hierbij argumenten om het te bekijken. Dit is het (Koreaans) origineel:
Mijn zoon van 7 heeft het filmpje naar eigen zeggen waarschijnlijk al meer dan 60 keer bekeken en daarnaast de vele parodieën, imitaties, spin-offs en heel veel op het gangnam style paarden dansje en beat geïnspireerd materiaal.
Argument: Als je het woord origineel, imitatie en parodie wilt uitleggen kun je het filmpje bekijken en aan het eind de YouTube-suggesties volgen.
Bijzonder aan sommige parodieën is dat het script van het originele filmpjes soms tot op scene en zelfs frame nauwkeurig wordt gevolgd. Er zijn bijvoorbeeld: Minecraft Style, Lego Style, Zombie Style (voor halloween), Gandalf Style, Gangnam Navy Style en heel veel meer, zie o.a.
http://theweek.com/article/index/233651/gangnam-style-the-8-best-parodies-of-the-viral-video
Afgelopen jaren heeft Lady Gaga met haar tot-nu-toe meest bekeken YouTube video’s een nieuwe trend gezet met haar extravagante uiterlijk (geïnspireerd door de Glam-Rock uit de jaren ’60 en ’70), op gebied van kunst-uitingen, experimenten, extreme (sexy) video’s, uiterlijk en kleding.
De enorme impact en spin-off subcultuur van PSY’s Gangnam Style (die volgens wikipedia op 15 juli 2012 is uitgebracht) lijkt enorm veel groter en sneller te gaan dan bij de huidige YouTube toppers Lady Gaga of Justin Bieber doordat er ondanks de onverstaanbaarheid van het Koreaans [Gangnam Style vertaald naar NL] sprake is een extra aanstekelijke dans-beat, een meervoudige prijswinnende zelf-relativerende (licht erotisch / controversiële) video, en een virale trend ; eigenschappen in combinatie met social media en hoge smartphone / tablet gebruik boosten de kijkcijfers, maar ook de activering van de subcultuur (eigen home-made versies, imitaties en varianten) met de Gangnam style dans. Het lijkt er bijna op dat als je als trendgevoelige artiest, naam of merk zelf geen “Style”-video hebt gemaakt (of parodie) je er niet bijhoort.
Het nummer wordt ook gebruikt voor politieke statements; zie bijvoorbeeld de Mitt Romney Style van College Humor wat is uitgebracht net voor de Amerikaanse verkiezingen van oktober en het Brooklyn Museum support Gangnam Style als support voor de in China gevangen artiest Ai Weiwei.
Gangnam Style komt ongetwijfeld terug in het jaaroverzicht en conferences over 2012.
De Gangnam Style introduceert een nieuwe dans-stijl / beweging (= argument) zoals we dat eerder ook zagen met de Lambada, de Macarena en de Ketchup Song. Bijzonder is dat zowel de dans als fragmenten uit de clip nu al in shows, clips verwerkt worden en in diverse sport & cultuuruitingen zoals flashmobs.
Het origineel is ondertussen (eind nov 2012) ca. 830.000.000 keer bekeken. Nu al het meestbekeken YouTube filmpje allertijden. En met de verschillende varianten van het origineel samen meer dan een miljard keer! (1.000.000.000) dat betekent dus dat gemiddeld 1 op de 6 mensen op onze planeet dit filmpje heeft gezien. Je kunt hier dus met recht het populariteit / grote getallen argument voor gebruiken, zoals Elvis Presley bijvoorbeeld al deed met zijn LP-album uit 1959: “50.000.000 fans can’t be wrong”
Een goede (Engelstalige) analyse over de achtergrond van Gangnam Style; o.a. over de Koreaanse upperclass en het Gangnam district (wijk) in Seoul die hier eigenlijk op de hak wordt genomen, de verwijzing naar comedy en parodieën in het filmpje zoals de lift-scene (en links naar vele parodieën op Youtube en afbeeldingen).
+ De officiële Wikipedia beschrijving (argument: als er een Wikipedia lemma van gemaakt is, is het de moeite waard om te bekijken / bestuderen) :
Er is dus ook een Nederlandse Pieten Style (wat dus muziek, dans en beat van het origineel gebruikt met eigen Nederlandse tekst). Zowel het Gangnam Style origineel als de Pieten Style variant zijn inmiddels op het digibord bekeken. De juf kende wel de Zwarte Pieten style variant maar dus (nog) niet het origineel….